Garść informacji o silniku benzywnowym i Diesla

Wyobraźnię XXI-wiecznych entuzjastów techniki bardzo mocno rozbudziły maszyny parowe. Silniki poruszane parą zajmowały jednak wiele miejsca, wymagały dopływu dużej ilości ciepła (w drogę należało zabierać zapas drewna lub wegla). Starano się więc zastąpić maszynę parową nowszym typem silnika.

Garść informacji o silniku benzywnowym i Diesla

Konkurencja dla maszyn parowych

Przełomowego wynalazku dokonał Carl Benz w roku 1877. Zaprezentował wówczas dwusuwowy silnik, który pracował na mieszance ciekłych, łatwo palnych węglowodorów – na benzynie. Sukces, który odniósł skonstruowany przez Benza silnik był tak duży, że założył on firmę motoryzacyjną Benz & Co. Po dwóch latach wyjechał z niej pierwszy 3-kołowy samochód. Dzisiaj Carl Benz nazywany jest pionierem motoryzacji. Z zakładami założonymi przez Carla Benza bardzo szybko zaczęły konkurować zakłady założone przez Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha. Ich zakłady miesciły sie w Constatt koło Strasburga i także produkowały silniki benzywnowe oraz samochody. Po latach rywalizacji, firmy Daimlera i Benza połączyły swoje siły. Na rynku pojawiła się firma Daimler-Benz. Współczesne silniki benzynowe znajdują zastosowanie nie tylko w samochodach, ale takze w samolotach.

Kolejny przełom w budowie silników

Dokonał go Rudolf Diesel. W 1893 roku opatentował on najpier dwu-, a później czterosuwowy silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym. Jako paliwo w swoim silniku konstruktor zastosował olej napędowy, który ma bardzo wysoką temperaturę wrzenia. Pierwsze silniki Diesla bardzo szybko zaczęły być stosowane nie tylko w przemyśle samochodowym, ale także w kolejnictwie. Skonstruowany przed Rudofla Diesla silnik bardzo szynko zyskał uznanie producentów pojazdów mechanicznych. Dzisiaj spotkamy je zarówno w samochodach osobowych jak i ciężarowych. Wykorzystywane są także w ciagnikach, jako silniki kolejowe i okrętowe. Z uwagi na dużą ilość tlenku azotu w emitowanych przez silniki Diesla spalinach w najnowszych samochodach stosowana jest technologia SCR. Dodatek wodnego roztworu mocznika (AdBlue) ma przyczynić sie do redukcji tych związków.

Przeczytaj również:

Leave a Comment